Schoen- en voetverzorgingadvies voor Risico Voeten

Naast het algemeen schoenadvies gelden er voor diabetische voet nog enkele andere punten waarbij u bij het kopen van schoenen rekening moet houden.
Beschermen is bij de risicovoet extra belangrijk omdat het gevoel vaak verminderd is. Door het verminderde gevoel is de voet kwetsbaarder en merkt u beschadigingen minder snel.
Hieronder enkele tips waar u zelf voor kunt zorgen:

–  Het voorblad van de schoen moet zo min mogelijk sier en opstiksels bevatten, omdat deze druk en irritatie bij de tenen en de voorvoet kunnen veroorzaken. Ook mogen er geen stiknaden voelbaar zijn aan de binnenkant van de schoen.

– Men kan het beste wollen of katoenen sokken dragen (zonder harde naden) met leren schoenen om de voeten warm en droog te houden.

– Voel voor het aantrekken van de schoenen met uw hand of er geen steentjes, harde stiknaden of andere uitsteeksels aan de binnenkant zitten; uw voet kan hierdoor onopgemerkt beschadigen!

– Inspecteer dagelijks uw voeten; let op blaren, kloofjes, schrammen, wondjes en verkleuringen. Gebruik daarbij een spiegel om ook de onderkant van uw voeten te kunnen zien.

– Voor nieuwe schoenen geldt: Draag de eerste dag de schoenen ongeveer een uur, de tweede dag 2 uur, de derde dag 3 uur enz. Zo kunt u rustig wennen aan de schoenen zonder problemen.

– Loop niet op blote voeten, bescherm uw voeten met goed schoeisel.

– Droog na het wassen uw voeten voorzichtig af, ook tussen de tenen.

– Vet de voeten in met enkele druppels olie (babyolie), zodat deze soepel blijven.

– Gebruik nooit een kruik, maar liever een paar slaapsokken. Ook een elektrische deken mag.

– Het is verstandig elke dag een stukje te lopen of te fietsen, maar nooit te lang achtereen, las voldoende rustpauzes in. Inspecteer na elke wandeling opnieuw uw voeten.

– Gebruik geen likdoornpleisters of tinctuur, snijd of knip zelf geen eelt of eksterogen weg.

– Doe dagelijkse oefeningen:

Ga afwisselend op de tenen en de hele voet staan.
Maak een aantal kniebuigingen, waarbij de rug wordt recht gehouden en u zich aan de stoel vasthoudt.
Doe zwaaioefeningen, gebruik onder de steunvoet een klein plankje om te voorkomen dat de zwaaivoet de grond raakt, houdt u aan de stoel vast.
Ga op een stoel zitten en weer staan, zonder de arm als steun te gebruiken.
Ga op de grond zitten, steunend op de armen en maak draaibewegingen met de voeten, zonder de vloer te raken.

– Neem bij alle bijzonderheden contact op met een deskundige: uw arts, verpleegkundige, podotherapeut of pedicure met diabetes aantekening.